Carina Kågström Foto
Karin Kämsby
Småstadsliv
Verk av Carina Kågström
Sundsvalls museum 29 april till 27 maj
Först flytta ungarna sen dog frugan och nu sitter
man här
med frysen full av älgkött, ©BUS
2006 Carina Kågström
Brister
ut i gapskratt
Carina Kågströms underfundiga bilder i museets lilla galleri får
mig att brista ut i gapskratt. Den milda satiren är träffsäker
men hjärtlig. Sett med denna tecknares ögon blir det vanliga och vardagliga
fruktansvärt roligt.
Här finns tydliga Härnösandsmotiv men i många fall är
berättelser, situationer och tillstånd om inte universella, så åtminstone
vanligt förekommande i det nordliga barrskogsbältet.
– Det är viktigt att man kan skratta åt de här bilderna,
säger Carina Kågström. Det är inte Härnösand
som stad jag vill komma åt, utan småstadsmentaliteten.
Under vintern har hon fått sina bilder publicerade i både Aftonbladet
och Dagens Nyheter.
– Det var i höstas jag tog kontakt med dem. Jag hade gjort många
bilder i samma projekt och ville få ut dem.
Någon egentlig förklaring till hur hon som konstnär lyckades
ta sig igenom stockholmsdominansen har hon inte.
Alla som har sett en björn räcker
upp en hand
©BUS
2006 Carina Kåkström
– Eftersom jag tycker att mina bilder passar i press har jag har försökt
jobba med press. Jag skickade 20 bilder till Aftonbladet och redaktören
sa ”vi tar 18”.
En del av teckningarna på utställningen är publicerade, men inte
alla.
– Det ska inte kännas som en repetition.
Samlar
på repliker
Till varje bild hör en utsaga, en mening, som också är
verkets titel. Det är första gången Carina Kågström
arbetar med texter. Idéerna har kommit genom att hon har lyssnat
på människor och samlat på repliker.
Mycket hus för pengarna, ©BUS
2006 Carina
Kågström
Det uttrycksfulla sättet att teckna människor ger anrättningen
en extra knorr. En viss släktskap med Jockum Nordströms fula
tecknarstil kan skönjas, men här finns ingenting av dennes
kvinnoförnedring och inga collage. Carina Kågströms bilder är
till synes hela och sammanhängande. Det trasiga, eller sprickan,
tudelningen, ligger i hennes förmåga att få det extremt
normala att framstå som någonting fullständigt absurt.
Eller tvärtom, hon ser att det absurda har blivit normalitet.
– Nu, vad ska jag göra nu då, frågar hon sig. Småstadsbilderna
bygger på utanförperspektivet. Det fungerar så länge
jag kan ställa mig utanför och titta på. Men nu är jag
inne i Härnösand, vi har bott där i åtta år. Då ät
det svårt att behålla utifrånperspektivet.
– Jag leker med tanken att åka till Stockholm och skildra
storstan med landsortsbons utanförperspektiv.
Broderar inte mer
Hon är själv en landsortstjej från Veddige i Halland,
utbildad på HDK, Högskolan för design och konsthantverk
i Göteborg med inriktning på textil konst. Hon blev klar 1996.
– Jag håller inte alls på med textil längre, teckningen
har tagit över. Men jag broderade väldigt mycket på skolan
och det arbetssättet, att ta bort och lägga till, passar mig.
Hon har nyligen påbörjat ett projekt med stöd från
landstinget och konstkonsulenten i Västernorrland som går
ut på att hennes bilder ska visas utanför vanliga konstsalonger
i länet.
Varför har man grannar när man ändå aldrig
ser dom?
©BUS
2006 Carina
Kågström
– Människorna på bilderna är vanliga människor.
Jag vill att bilderna ska komma tillbaka till dem och då måste jag
gå steget utanför gallerierna.
Carina Kågström är verksam som konstnär, bildlärare
och illustratör. Hennes illustrationer kan till exempel ses i boken Biografliv
i Västernorrland där hon gjort omslaget och de tecknade illustrationerna.
Karin Kämsby
|